Op feestjes, festivals, beurzen of bedrijfsevenementen wordt er steeds minder met
cash geld betaald. Ook bonnetjes of muntjes zijn verre van ideaal. Het resulteert
vaak in lange wachtrijen aan de kassa en je houdt er altijd wel een paar over. De
oplossing? Een polsbandje, sleutelhanger of ander attribuut met geïntegreerde RFID-
tag waar je zelf een saldo op kunt storten. Via een extra module in Odoo zijn de
betalingen en handelingen volledig mee geïntegreerd in het softwaresysteem en dat
biedt volop mogelijkheden, volgens Sofie van Looveren van Odoo-partner Callista,
die deze module exclusief aanbiedt. Ook voor wat betreft de analyse van het gedrag
van de bezoekers aan het evenement.
Nooit meer cash of bonnetjes nodig, dat is toch de droom van elke bezoeker of
organisator van een evenement. Bezoekers kunnen zelf digitaal het gewenste saldo
op hun polsbandje, sleutelhanger, QR-code op de mobiel of ander RFID-attribuut
zetten en ermee betalen. “Het zorgt ervoor dat de betalingen veel vlotter verlopen en
er is minder kans op fraude of misrekeningen”, zegt Sofie van Looveren van Callista.
“Na afloop van het evenement kun je ervoor kiezen om het saldo terug te storten of
te laten staan voor inzet bij het volgende evenement. Een win-win voor alle partijen.”
Callista heeft een module ontwikkeld die zo’n ‘cashless event’ volledig ondersteunt
en mee integreert in het ERP-systeem van Odoo. “Het saldobeheer verloopt via een
point of sale op het evenement zelf, maar ook prima via een webpagina of app
geregeld worden”, legt Sofie uit. “Er zit ook een speciaal onderdeel in rond ‘green
festivals’, waarbij met statiegeld voor bekers wordt gewerkt. Na inleveren wordt het
saldo weer bijgestort op het polsbandje. Die toepassing is erop gericht dat plastic
bekers terug ingeleverd worden.”
Maar ook de organisatie van een evenement geniet volop voordelen van zo’n
‘cashless event’ in Odoo. “Zo kan je op basis van de data van alle transacties het
gedrag van de bezoekers analyseren in rapportages. Wie heeft wanneer het saldo
opgeladen, wat is ermee gekocht, wat waren de profielen, etc. En dat uiteraard
volledig geanonimiseerd. Het totaalplaatje draagt wel bij om kennis op te bouwen
over het gedrag van bezoekers aan je evenement en om mogelijk bij een volgende
keer een optimalisatie door te voeren voor een nóg succesvoller evenement.”